Uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami
Mezi uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se řadí především uchazeči se zdravotním postižením nebo znevýhodněním, s poruchami učení nebo chování, chronicky nemocní uchazeči s cílenou medikací ovlivňující jejich schopnosti, uchazeči s poruchami autistického spektra atp.
Uchazeč má nárok na úpravu podmínek přijímacího řízení, pokud k přihlášce na SŠ doloží doporučení školského poradenského zařízení (dále jen ŠPZ). Mezi úpravy podmínek přijímacího řízení patří např. navýšení časového limitu pro konání přijímací zkoušky, využití kompenzačních pomůcek, úpravy učebny a zkušební dokumentace, využití služeb podporující osoby či možnost alternativního zápisu odpovědí. Konkrétní úpravy jsou stanoveny v doporučení ŠPZ. Úprava podmínek přijímacího řízení včetně podmínek pro konání jednotné přijímací zkoušky je plně v kompetenci ředitele příslušné střední školy.
Pro účely přijímacího řízení se uchazeči se SVP dělí do kategorií podle příslušného druhu znevýhodnění.
KATEGORIE UZPŮSOBENÍ | CHARAKTERISTIKA UCHAZEČŮ, NA NĚŽ SE UZPŮSOBENÍ VZTAHUJE |
ZP_A | Uchazeči se zrakovým postižením, kteří jsou schopni rýsovat a číst zvětšené obrázky. |
ZP_B | Uchazeči se zrakovým postižením, pro které je čtení složitějších obrázků a rýsování smyslově nedostupné. |
ZP_BR | Uchazeči se zrakovým postižením, kteří upřednostňují pro čtení a psaní Braillovo písmo. |
SP | Uchazeči se sluchovým postižením, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk. |
O | Ostatní uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména uchazeči se specifickými poruchami učení, uchazeči s tělesným postižením, uchazeči se sluchovým postižením, kteří nejsou zařazeni v kategorii SP, uchazeči se znevýhodněním v důsledku chronického onemocnění a cílené medikace, která může ovlivnit jejich schopnosti, uchazeči s poruchou autistického spektra, uchazeči s jiným rodným jazykem než českým. |
Podrobné informace k přijímacímu řízení uchazečů se SVP naleznete také v Metodické informaci MŠMT.