Pomocná kritéria pro případ shody pořadí uchazečů
S ohledem na to, že v některých školách existuje významný převis poptávky, je pravděpodobné, že se na hranici počtu přijímaných uchazečů objeví dva nebo více uchazečů se shodným bodovým hodnocením. Může se tak stát i v případě, že do kritérií hodnocení přijímacího řízení ředitel školy zařadí kromě zákonem stanovených kritérií, tj. výsledků jednotné přijímací zkoušky a známek dosažených v předchozím vzdělávání, i další nepovinná kritéria, např. výsledky školní přijímací zkoušky či umístění v olympiádách a odborných soutěžích apod.
Aby bylo možné takovou situaci předem transparentně eliminovat, může ředitel školy do kritérií hodnocení přijímacího řízení zařadit další pomocná subkritéria, která rozhodnou o přijetí uchazeče v případě, že se umístí na shodném pořadí s dalšími uchazeči. Takovýmito pomocnými subkritérii může být např.:
- vyšší úspěšnost v jednom z jednotných testů;
- vyšší úspěšnost v otevřených úlohách (tj. úlohách bez nabídky odpovědí) v jednotných testech;
- vyšší úspěšnost v tzv. „komplexech úloh“ jednotných testů.
Komplexy úloh
Komplexem úloh se rozumí skupina uzavřených i otevřených úloh z jednotných testů, které ověřují určitou oblast vědomostí a dovedností uchazeče. Součástí výsledků jednotné přijímací zkoušky, které Centrum předává ředitelům škol, je i výsledek uchazečů za jednotlivé komplexy úloh, vyjádřený jako procentuální podíl dosaženého počtu bodů z maximálně dosažitelného počtu bodů za danou skupinu úloh.
PÍSEMNÝ TEST | KOMPLEX ÚLOH | OBLAST OVĚŘOVANÝCH VĚDOMOSTÍ A DOVEDNOSTÍ |
Český jazyk a literatura |
A | pravidla českého pravopisu |
B | morfologie, syntaxe, slovotvorba, lexikologie a sémantika | |
C | porozumění textu | |
D | literární, komunikační a slohová výchova | |
Matematika | A | čísla a početní operace (u čtyřletých a nástavbových oborů studia také proměnné) |
B | závislosti a vztahy, čtení a třídění informací, práce s daty | |
C | geometrie v rovině a prostoru | |
D | nestandardní úlohy a problémy |