Pomocná kritéria pro případ shody pořadí uchazečů
S ohledem na to, že v některých školách existuje významný převis poptávky, je pravděpodobné, že se na hranici počtu přijímaných uchazečů objeví dva nebo více uchazečů se shodným bodovým hodnocením. Může se tak stát i v případě, že do kritérií hodnocení přijímacího řízení ředitel školy zařadí kromě zákonem stanovených kritérií, tj. výsledků jednotné přijímací zkoušky a známek dosažených v předchozím vzdělávání, i další nepovinná kritéria, např. výsledky školní přijímací zkoušky či umístění v olympiádách a odborných soutěžích apod.
Aby bylo možné takovou situaci předem transparentně eliminovat, může ředitel školy do kritérií hodnocení přijímacího řízení zařadit další pomocná subkritéria, která rozhodnou o přijetí uchazeče v případě, že se umístí na shodném pořadí s dalšími uchazeči. Takovýmito pomocnými subkritérii může být např.:
- vyšší úspěšnost v jednom z jednotných testů;
- vyšší úspěšnost v otevřených úlohách (tj. úlohách bez nabídky odpovědí) v jednotných testech;
- vyšší úspěšnost v tzv. „komplexech úloh“ jednotných testů.
Komplexy úloh
Komplexem úloh se rozumí skupina uzavřených i otevřených úloh z jednotných testů, které ověřují určitou oblast vědomostí a dovedností uchazeče. Součástí výsledků jednotné přijímací zkoušky, které Centrum předává ředitelům škol, je i výsledek uchazečů za jednotlivé komplexy úloh, vyjádřený jako procentuální podíl dosaženého počtu bodů z maximálně dosažitelného počtu bodů za danou skupinu úloh.
Písemný test z českého jazyka a literatury
KÓD |
NÁZEV |
POPIS / příklady dílčích témat |
ČJL_A |
Pravopis |
Znalost pravidel českého pravopisu. |
ČJL_B |
Lexikologie |
Význam slov a slovotvorba: porozumění významům slov a slovních spojení. Dovednost přiřadit k vybraným slovům synonyma či antonyma, rozlišit slova významově nadřazená a podřazená, slova spisovná a nespisovná, základní dovednosti z oblasti slovotvorby. |
ČJL_C |
Syntax |
Analýza vět a souvětí: vědomosti a dovednosti z oblasti syntaxe, věty jednoduché i souvětí, např. větné členy, užití vhodných spojovacích výrazů, spojování vět jednoduchých v souvětí. |
ČJL_D |
Morfologie |
Tvary slov, slovní druhy, mluvnické kategorie: základní vědomosti a dovednosti z oblasti morfologie, např. slovní druhy, mluvnické kategorie podstatných jmen a sloves, nebo dovednost identifikovat v daném kontextu chybný tvar slova. |
ČJL_E |
Porozumění textu |
Ověřování čtenářských dovedností, porozumění textu včetně nepísmenných textů. |
ČJL_F |
Sloh a literatura |
Analyzování textu po stránce funkčněstylové, orientace v komunikační situaci, doplnění vynechané části textu nebo uspořádání části textu v souladu s textovou návazností. Znalost elementárních literárních pojmů a dovednost rozlišit různé typy uměleckých a neuměleckých textů nebo rozeznat základní literární žánry. |
Písemný test z matematiky: 4letá gymnázia
KÓD |
NÁZEV |
Příklady dílčích témat |
MA_A |
Číslo |
Početní operace s racionálními čísly: např. hodnota číselného výrazu, práce s procenty, poměry, druhou mocninou a odmocninou v rozsahu platných specifikací atd. |
MA_B |
Proměnná |
Práce s proměnnou: např. úpravy výrazů s proměnnými, řešení lineárních rovnic a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých, vyjádření reálné situace výrazem s proměnnou, matematizace reálné situace užitím rovnic atd. |
MA_C |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
Práce s daty: řešení slovních úloh; kvantitativní vztahy mezi soubory dat v textu, tabulkách, grafech a diagramech; třídění dat na základě daného kritéria; užití základních statistických pojmů; posouzení závislosti mezi dvěma veličinami (přímá a nepřímá úměrnost); vyjádření úměrnosti tabulkou, rovnicí, grafem; aplikační úlohy s užitím poměrů, úměrností; měřítko mapy; aritmetický průměr; pravoúhlá soustava souřadnic atd. |
MA_D |
Geometrie konstrukční |
Konstrukční úlohy: dodržování zásad rýsování, použití pravítka s měřítkem, trojúhelníku s ryskou, kružítka a úhloměru; konstrukce rovinných útvarů dle zadaných prvků a kritérií; užití vlastností geometrických útvarů při řešení konstrukčních úloh; rozbor konstrukční úlohy prostřednictvím náčrtu, nalezení a konstrukce všech existujících řešení; obraz geometrického útvaru v osové či středové souměrnosti; užití Thaletovy kružnice při konstrukci pravoúhlého trojúhelníku; sítě těles (krychle, kvádru, kolmého hranolu) atd. |
MA_E |
Geometrie početní |
Početní úlohy v geometrii: třídění, charakteristika a využití vlastností geometrických útvarů při řešení úloh; použití a převody jednotek délky, obsahu, objemu; užití vět o shodnosti a podobnosti trojúhelníků; užití Pythagorovy věty v rovině i v prostoru; využití metrických a polohových vlastností těles při řešení úloh; řešení aplikačních geometrických úloh na výpočet obsahu a obvodu rovinných útvarů, povrchu a objemu těles, volba vhodného postupu řešení (úsudek, známý algoritmus), odhad, výpočet a vyhodnocení reálnosti výsledku; využití měřítka mapy (plánu) při řešení slovních úloh k určení skutečných rozměrů a naopak atd. |
MA_F |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy |
Nestandardní úlohy: jednoduché strategické a kombinatorické úlohy bez použití kombinatorických vzorců; řešení jednoduchých problémů a modelových situací pomocí úsudku i standardních algoritmů, např. užitím rovnic; zápis a zdůvodnění způsobu řešení; užití prostorové představivosti, modelů, náčrtků, schémat apod. u netradičních úloh; aplikace komplexních poznatků a dovedností z různých tematických a vzdělávacích oblastí. |
Písemný test z matematiky: 6 a 8letá gymnázia
KÓD |
NÁZEV |
Příklady dílčích témat |
MA_A |
Číslo a početní operace |
Početní operace s čísly v rozsahu platných specifikací pro příslušný ročník ZŠ: např. číselné výrazy v daném oboru, číselná osa, slovní úlohy na početní operace atd. |
MA_B |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
Práce s daty v textu, tabulce, diagramu a grafu: např. třídění dat na základě daného kritéria; kvantitativní vztahy mezi soubory dat; matematizace reálných situací, užití schémat, tabulek a diagramů při řešení slovních úloh; (7. roč. - užití poměrů; úměrností; aritmetický průměr; měřítko plánu a mapy; pravoúhlá soustava souřadnic) atd. |
MA_C |
Geometrie konstrukční |
Konstrukční úlohy: dodržování zásad rýsování, správné použití rýsovacích potřeb; konstrukce rovinných útvarů dle zadaných prvků a kritérií; užití vlastností geometrických útvarů při řešení konstrukčních úloh; rozbor konstrukční úlohy prostřednictvím náčrtu, nalezení a konstrukce všech existujících řešení atd. |
MA_D |
Geometrie početní |
Početní úlohy v geometrii: třídění, charakteristika a využití vlastností geometrických útvarů při řešení úloh; použití a převody jednotek; řešení aplikačních geometrických úloh na výpočty obvodu mnohoúhelníků a další výpočty v geometrii v rozsahu platných specifikací pro příslušný ročník ZŠ. |
MA_E |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy |
Nestandardní úlohy: řešení slovních úloh a jednoduchých problémů pomocí úsudku i standardních algoritmů; matematizace reálné a modelové situace; prezentace způsobu řešení, formulace odpovědi; užití prostorové představivosti, modelů, náčrtků, schémat apod. u netradičních geometrických úloh; aplikace komplexních poznatků a dovedností z různých tematických a vzdělávacích oblastí. |