S ohledem na to, že v některých školách existuje významný převis poptávky, je pravděpodobné, že se na hranici počtu přijímaných uchazečů objeví dva nebo více uchazečů se shodným bodovým hodnocením. Může se tak stát i v případě, že do kritérií hodnocení přijímacího řízení ředitel školy zařadí kromě zákonem stanovených kritérií, tj. výsledků jednotné přijímací zkoušky a známek dosažených v předchozím vzdělávání, i další nepovinná kritéria, např. výsledky školní přijímací zkoušky či umístění v olympiádách a odborných soutěžích apod.

Aby bylo možné takovou situaci předem transparentně eliminovat, může ředitel školy do kritérií hodnocení přijímacího řízení zařadit další pomocná subkritéria, která rozhodnou o přijetí uchazeče v případě, že se umístí na shodném pořadí s dalšími uchazeči. Takovýmito pomocnými subkritérii může být např.:

  • vyšší úspěšnost v jednom z jednotných testů;
  • vyšší úspěšnost v otevřených úlohách (tj. úlohách bez nabídky odpovědí) v jednotných testech;
  • vyšší úspěšnost v tzv. „komplexech úloh“ jednotných testů.

Komplexy úloh

Komplexem úloh se rozumí skupina uzavřených i otevřených úloh z jednotných testů, které ověřují určitou oblast vědomostí a dovedností uchazeče. Součástí výsledků jednotné přijímací zkoušky, které Centrum předává ředitelům škol, je i výsledek uchazečů za jednotlivé komplexy úloh, vyjádřený jako procentuální podíl dosaženého počtu bodů z maximálně dosažitelného počtu bodů za danou skupinu úloh.

Písemný test z českého jazyka a literatury

KÓD

NÁZEV

POPIS / příklady dílčích témat

ČJL_A

Pravopis

Znalost pravidel českého pravopisu.

ČJL_B

Lexikologie

Význam slov a slovotvorba: porozumění významům slov a slovních spojení. Dovednost přiřadit k vybraným slovům synonyma či antonyma, rozlišit slova významově nadřazená a podřazená, slova spisovná a nespisovná, základní dovednosti z oblasti slovotvorby.

ČJL_C

Syntax

Analýza vět a souvětí: vědomosti a dovednosti z oblasti syntaxe, věty jednoduché i souvětí, např. větné členy, užití vhodných spojovacích výrazů, spojování vět jednoduchých v souvětí.

ČJL_D

Morfologie

Tvary slov, slovní druhy, mluvnické kategorie: základní vědomosti a dovednosti z oblasti morfologie, např. slovní druhy, mluvnické kategorie podstatných jmen a sloves, nebo dovednost identifikovat v daném kontextu chybný tvar slova.

ČJL_E

Porozumění textu

Ověřování čtenářských dovedností, porozumění textu včetně nepísmenných textů.

ČJL_F

Sloh a literatura

Analyzování textu po stránce funkčněstylové, orientace v komunikační situaci, doplnění vynechané části textu nebo uspořádání části textu v souladu s textovou návazností. Znalost elementárních literárních pojmů a dovednost rozlišit různé typy uměleckých a neuměleckých textů nebo rozeznat základní literární žánry.

 

Písemný test z matematiky: 4letá gymnázia

KÓD

NÁZEV

Příklady dílčích témat

MA_A

Číslo

Početní operace s racionálními čísly: např. hodnota číselného výrazu, práce s procenty, poměry, druhou mocninou a odmocninou v rozsahu platných specifikací atd.

MA_B

Proměnná

Práce s proměnnou: např. úpravy výrazů s proměnnými, řešení lineárních rovnic a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých, vyjádření reálné situace výrazem s proměnnou, matematizace reálné situace užitím rovnic atd.

MA_C

Závislosti, vztahy a práce s daty

Práce s daty: řešení slovních úloh; kvantitativní vztahy mezi soubory dat v textu, tabulkách, grafech a diagramech; třídění dat na základě daného kritéria; užití základních statistických pojmů; posouzení závislosti mezi dvěma veličinami (přímá a nepřímá úměrnost); vyjádření úměrnosti tabulkou, rovnicí, grafem; aplikační úlohy s užitím poměrů, úměrností; měřítko mapy; aritmetický průměr; pravoúhlá soustava souřadnic atd.

MA_D

Geometrie konstrukční

Konstrukční úlohy: dodržování zásad rýsování, použití pravítka s měřítkem, trojúhelníku s ryskou, kružítka a úhloměru; konstrukce rovinných útvarů dle zadaných prvků a kritérií; užití vlastností geometrických útvarů při řešení konstrukčních úloh; rozbor konstrukční úlohy prostřednictvím náčrtu, nalezení a konstrukce všech existujících řešení; obraz geometrického útvaru v osové či středové souměrnosti; užití Thaletovy kružnice při konstrukci pravoúhlého trojúhelníku; sítě těles (krychle, kvádru, kolmého hranolu) atd.

MA_E

Geometrie početní

Početní úlohy v geometrii: třídění, charakteristika a využití vlastností geometrických útvarů při řešení úloh; použití a převody jednotek délky, obsahu, objemu; užití vět o shodnosti a podobnosti trojúhelníků; užití Pythagorovy věty v rovině i v prostoru; využití metrických a polohových vlastností těles při řešení úloh; řešení aplikačních geometrických úloh na výpočet obsahu a obvodu rovinných útvarů, povrchu a objemu těles, volba vhodného postupu řešení (úsudek, známý algoritmus), odhad, výpočet a vyhodnocení reálnosti výsledku; využití měřítka mapy (plánu) při řešení slovních úloh k určení skutečných rozměrů a naopak atd.

MA_F

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Nestandardní úlohy: jednoduché strategické a kombinatorické úlohy bez použití kombinatorických vzorců; řešení jednoduchých problémů a modelových situací pomocí úsudku i standardních algoritmů, např. užitím rovnic; zápis a zdůvodnění způsobu řešení; užití prostorové představivosti, modelů, náčrtků, schémat apod. u netradičních úloh; aplikace komplexních poznatků a dovedností z různých tematických a vzdělávacích oblastí.

 

Písemný test z matematiky: 6 a 8letá gymnázia

KÓD

NÁZEV

Příklady dílčích témat

MA_A

Číslo a početní operace

Početní operace s čísly v rozsahu platných specifikací pro příslušný ročník ZŠ: např. číselné výrazy v daném oboru, číselná osa, slovní úlohy na početní operace atd.

MA_B

Závislosti, vztahy a práce s daty

Práce s daty v textu, tabulce, diagramu a grafu: např. třídění dat na základě daného kritéria; kvantitativní vztahy mezi soubory dat; matematizace reálných situací, užití schémat, tabulek a diagramů při řešení slovních úloh; (7. roč. - užití poměrů; úměrností; aritmetický průměr; měřítko plánu a mapy; pravoúhlá soustava souřadnic) atd.

MA_C

Geometrie konstrukční 

Konstrukční úlohy: dodržování zásad rýsování, správné použití rýsovacích potřeb; konstrukce rovinných útvarů dle zadaných prvků a kritérií; užití vlastností geometrických útvarů při řešení konstrukčních úloh; rozbor konstrukční úlohy prostřednictvím náčrtu, nalezení a konstrukce všech existujících řešení atd.

MA_D

Geometrie početní

Početní úlohy v geometrii: třídění, charakteristika a využití vlastností geometrických útvarů při řešení úloh; použití a převody jednotek; řešení aplikačních geometrických úloh na výpočty obvodu mnohoúhelníků a další výpočty v geometrii v rozsahu platných specifikací pro příslušný ročník ZŠ.

MA_E

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Nestandardní úlohy: řešení slovních úloh a jednoduchých problémů pomocí úsudku i standardních algoritmů; matematizace reálné a modelové situace; prezentace způsobu řešení, formulace odpovědi; užití prostorové představivosti, modelů, náčrtků, schémat apod. u netradičních geometrických úloh; aplikace komplexních poznatků a dovedností z různých tematických a vzdělávacích oblastí.

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání | © 2019 Všechna práva vyhrazena
Textová verze | Mapa stránek | Prohlášení o přístupnosti

Evropská unie logoEvropské strukturální fondy logoMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy logo

Informace o cookies

Když kliknete na „Přijmout všechny soubory cookie“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na vašem zařízení, což pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami. Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat v Nastavení cookies. Další informace naleznete v sekci Informace o zpracování údajů na webu.

Nastavení cookies


Používáme následující soubory cookies

Při návštěvě jakékoli webové stránky je pravděpodobné, že stránka získá nebo uloží informace na vašem prohlížeči, a to většinou ve formě souborů cookie. Můžou to být informace týkající se vás, vašich preferencí a zařízení, které používáte. Většinou to slouží k vylepšování stránky, aby fungovala podle vašich očekávání. Informace vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí vašim potřebám. Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat. Když kliknete na různé tituly, dozvíte se více a budete moci nastavení změnit. Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete ovlivnit, jak stránka funguje a jaké služby jsou vám nabízeny.

Tyto cookies jsou nezbytné k tomu, aby Webové stránky fungovaly, takže není možné je vypnout. Většinou jsou nastavené jako odezva na akci, kterou na Webových stránkách sami provedete, jako je např. bezpečnostní nastavení, přihlašování, vyplňování formulářů. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookies nebo o nich posílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nebudou fungovat. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě. Tyto cookies můžeme nastavovat my nebo poskytovatelé třetí strany, jejichž služby na stránkách používáme. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě.
Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Webových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Webové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Webové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies neshromažďují informace, které by dokázaly identifikovat Vaši osobu. Pomocí těchto nástrojů analyzujeme a pravidelně zlepšujeme funkcionalitu našich Webových stránek. Získané statistiky můžeme použít ke zlepšení uživatelského komfortu a abychom učinili Vaši návštěvu Webových stránek zajímavější pro Vás jako uživatele.