Úlohy z českého jazyka a literatury
V testu z českého jazyka a literatury se pravidelně vyskytují různé typy úloh, s nimiž se vyplatí seznámit se předem. Kromě klasických uzavřených úloh (tj. úloh, kde vybíráte z nabídky čtyř odpovědí) se v testech setkáte i se specifickými typy uzavřených úloh a různými typy úloh otevřených (úloh bez nabídky odpovědi). Vybrané příklady jsou uvedeny níže.
Uspořádací úlohy
Další typickou úlohou, která se v testech objevuje, je tzv. uspořádací úloha. Body za tuto úlohu lze získat pouze v případě, že všechny části textu jsou seřazeny ve správném pořadí, v ostatních případech se přiděluje 0 bodů. S tím, jak se hodnotí uspořádací úlohy, se můžete seznámit v krátkém instruktážním videu.
Svazky dichotomických úloh
V testu z českého jazyka a literatury se dále objevují tzv. svazky dichotomických úloh, tedy uzavřených úloh s nabídkou odpovědí ANO/NE. Nejčastěji se jedná o úlohy, ve kterých máte rozhodnout o správnosti tvrzení v návaznosti na výchozí text, rozhodnout, zda jsou uvedená souvětí napsána gramaticky správně apod. S hodnocením těchto úloh se můžete seznámit v krátkém instruktážním videu.
Úlohy na vyhledávání slov v textu
Obecně platí, že za neuvedené řešení úlohy či za nesprávné řešení úlohy jako celku se neudělují záporné body. U otevřených úloh je však dobré pamatovat na to, že za chybu se považuje i nesprávná či chybějící dílčí odpověď a počet chyb se promítá do celkového hodnocení úlohy.
Tento princip hodnocení se uplatňuje typicky u úloh, kde vaším úkolem je nalézt ve výchozím textu slova s pravopisnou chybou a napsat je pravopisně správně, nalézt zájmena apod. Výše zmíněný princip hodnocení je například možné ilustrovat na následující úloze.
V zadání úlohy je uvedeno doporučení, že byste měli uvést pouze odpovědi, u kterých jste si jisti jejich správností, tipování se u tohoto typu úlohy totiž nevyplácí – za chybu se považuje jak chybějící dílčí odpověď, tak zápis slova, které neodpovídá zadání úlohy. Níže jsou uvedeny dva modelové příklady hodnocení odpovědí dvou různých uchazečů, které nevhodnost tipování ilustrují.
BODOVÉ HODNOCENÍ ÚLOHY | SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ | ZAPSANÉ ŘEŠENÍ | HODNOCENÍ |
max. 4 body 0 chyb – 4 b. 1 chyba – 3 b. 2 chyby –2 b. 3 chyby – 1 b. 4 a více chyb – 0 b. |
tísnily, sebevědomě, otcovy, vítězství |
Uchazeč 1: tísnily, |
1 slovo nenalezeno (otcovy), 1 slovo neodpovídá zadání (prutké) = 2 chyby → uchazeč 1 obdrží za tuto úlohu 2 body z celkových 4 bodů. |
Uchazeč 2: tísnily, |
1 slovo nenalezeno (otcovy) = 1 chyba → uchazeč 2 obdrží za tuto úlohu 3 body z celkových 4 bodů. |
Další typy úloh
Testy jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka a literatury obsahují mnoho dalších typů úloh, se kterými se můžete seznámit v ilustračních testech a testech z předchozích let konání zkoušky v sekci Testová zadání k procvičování.
Úlohy z matematiky
Úlohy, které se objevují v testu z matematiky, naleznete v článku Úlohy z matematiky.