Úlohy z českého jazyka a literatury
V testu z českého jazyka a literatury se pravidelně vyskytují různé typy úloh, s nimiž se vyplatí seznámit se předem. Kromě klasických uzavřených úloh (tj. úloh, kde vybíráte z nabídky čtyř odpovědí) se v testech setkáte i se specifickými typy uzavřených úloh a různými typy úloh otevřených (úloh bez nabídky odpovědi). Vybrané příklady jsou uvedeny níže.
Uspořádací úlohy
Další typickou úlohou, která se v testech objevuje, je tzv. uspořádací úloha. Body za tuto úlohu lze získat pouze v případě, že všechny části textu jsou seřazeny ve správném pořadí, v ostatních případech se přiděluje 0 bodů. S tím, jak se hodnotí uspořádací úlohy, se můžete seznámit v krátkém instruktážním videu.
Svazky dichotomických úloh
V testu z českého jazyka a literatury se dále objevují tzv. svazky dichotomických úloh, tedy uzavřených úloh s nabídkou odpovědí ANO/NE. Nejčastěji se jedná o úlohy, ve kterých máte rozhodnout o správnosti tvrzení v návaznosti na výchozí text, rozhodnout, zda jsou uvedená souvětí napsána gramaticky správně apod. S hodnocením těchto úloh se můžete seznámit v krátkém instruktážním videu.
Úlohy na vyhledávání slov v textu
Obecně platí, že za neuvedené řešení úlohy či za nesprávné řešení úlohy jako celku se neudělují záporné body. U otevřených úloh je však dobré pamatovat na to, že za chybu se považuje i nesprávná či chybějící dílčí odpověď a počet chyb se promítá do celkového hodnocení úlohy.
Tento princip hodnocení se uplatňuje typicky u úloh, kde vaším úkolem je nalézt ve výchozím textu slova s pravopisnou chybou a napsat je pravopisně správně, nalézt zájmena apod. Výše zmíněný princip hodnocení je například možné ilustrovat na následující úloze.
V zadání úlohy je uvedeno doporučení, že byste měli uvést pouze odpovědi, u kterých jste si jisti jejich správností, tipování se u tohoto typu úlohy totiž nevyplácí – za chybu se považuje jak chybějící dílčí odpověď, tak zápis slova, které neodpovídá zadání úlohy. Níže jsou uvedeny dva modelové příklady hodnocení odpovědí dvou různých uchazečů, které nevhodnost tipování ilustrují.
| BODOVÉ HODNOCENÍ ÚLOHY | SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ | ZAPSANÉ ŘEŠENÍ | HODNOCENÍ |
| max. 4 body 0 chyb – 4 b. 1 chyba – 3 b. 2 chyby –2 b. 3 chyby – 1 b. 4 a více chyb – 0 b. |
tísnily, sebevědomě, otcovy, vítězství |
Uchazeč 1: tísnily, |
1 slovo nenalezeno (otcovy), 1 slovo neodpovídá zadání (prutké) = 2 chyby → uchazeč 1 obdrží za tuto úlohu 2 body z celkových 4 bodů. |
|
Uchazeč 2: tísnily, |
1 slovo nenalezeno (otcovy) = 1 chyba → uchazeč 2 obdrží za tuto úlohu 3 body z celkových 4 bodů. |
Další typy úloh
Testy jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka a literatury obsahují mnoho dalších typů úloh, se kterými se můžete seznámit v ilustračních testech a testech z předchozích let konání zkoušky v sekci Testová zadání k procvičování.
Úlohy z matematiky
Úlohy, které se objevují v testu z matematiky, naleznete v článku Úlohy z matematiky.


